Marketingsguiden

Hvad er marketing? Hvordan bruger man det? Og hvordan gør man det? Det ønsker vi at kigge mere på her på siden. En af de mest søgte spørgsmål på Google globalt er ”hvad er marketing?” Og det forstår man vel egentlig godt. For det flotte begreb bliver ofte brugt i flæng om både det ene og det andet. Derfor kan det være svært at finde selve essensen i, hvad ordet egentlig betyder. Det kigger vi nærmere på i de kommende artikler her på bloggen. Dog skal I ikke snydes for en hurtig gennemgang her, hvor vi kigger nærmere på hele marketingsbegrebet.

Det helt brede begreb

Først og fremmest er det vigtigt at nævne, at marketing og markedsføring dækker over det samme. Mens marketing er mere internationalt, så har vi i højere grad taget markedsføring til os her i Danmark. Men begreberne dækker helt konkret over alle aktiviteter i forbindelse med udbredelsen og afsætning af en vare. Det vil altså sige alle de processer, der sættes i gang for at kunne sælge et produkt. Så det er lige fra en indbydende emballage til udbredelsen af kendskab til hvem der skal sælge varen. Det er altså et utroligt bredt begreb, som bruges til at dække over hele processen fra færdigt produkt til det er i kundens hænder.

Digital marketing

Et hyppigt begreb i dag er den digitale markedsføring, som adskiller sig meget fra måden, hvorpå man markedsførte sig i det tyvende århundrede. Her var der meget tale om trykte reklamer, hvor man forsøgte at nå ud til et bredt publikum. I dag er det muligt at ramme specifikke målgrupper i langt højere grad. Den digitale markedsføring er nemlig alt det som vi oplever på computeren, telefonen eller tabletten. Det vil altså sige, at alle reklamer og produkter, som du ser på en skærm, er en del af den digitale markedsføring.

Den digitale marketing kan ses på ufatteligt mange forskellige områder. Der er både den specialiserede mod Google som linkbuilding, SEO osv., men der er også den, du ser langt mere til. Det kan være sociale medier, annoncer og reklamer for eksempelvis nye massagestole. Så selvom marketing i sig selv er et vidt begreb, så bliver det ikke meget mere specialiseret af digital marketingbegrebet. Derfor er det også vigtigt at være meget specifik, når man bruger det begreb. Det kan være, når man benævner sin titel. Hvis man er Marketing Manager, så er det vigtigt at uddybe begrebet med sine fagområder.