Der findes mange chefer – virkelig mange chefer – rundt omkring i landet og i verden. Nogle af dem er gode, nogle af dem er ret dårlige. Som ansat kan man enten være heldig eller uheldig med sin arbejdsgiver, men at være en god chef bør være noget alle, der varetager den post, tilstræber. Det betyder nemlig ufattelig meget for virksomheden, at den er styret af en dygtig leder. Der findes mange forskellige holdninger til, hvad en god chef er, men der findes nogle helt basale, nødvendige ting, som en chef skal kunne og huske på, når han/hun arbejder med mennesker. Det sætter krav til en chef, men det er vigtigt.
Du skal have overblikket i virksomheden
Når det er dig, der er i førersædet, er det også dig, der skal have overblikket over forretningen og dit mandskab. Det betyder, at det er dig, og dine mellemledere, der skal holde styr på, at alt går som det skal i virksomheden, at tingene spiller og fungerer. Det kan du kun ved at bevæge dig rundt i virksomheden, så du ser, hvordan den opererer i det daglige, samt ved at være grundig og modtage inputs, hvis der er nogle, der har sådan nogle. Det kræver meget overblik, men det er vigtigt, at man kan holde hovedet koldt som chef – det er dig, der skal strukturere og påtage dig ansvaret i biksen.
Du skal kommunikere med dine medarbejdere
Det er vigtigt, at du som chef ikke kører enegang. En virksomhed hvor overhovedet ekskludere resten af holdet, bliver som regel hurtigt ødelagt. Medinddragelse, teamwork og kommunikation er nøgleord for moderne virksomheder, da det er gennem det, udviklingen skal ske, og gennem det at dagligdagen skal fungere. Du skal som chef have dømmekraften til at tage beslutningerne, men det er aldrig en dårlig ide at lytte til dine ansatte – de er formentlig lige så skarpe, som dig selv, og så har de en anden vinkel på tingene, der kan være gavnlig.
Du skal være opmærksom på dine ansatte
Til sidst skal du som chef være opmærksom på dine ansatte. De er motoren i din bil, og for at virksomheden skal bevæge sig fremad, skal alle dele af den fungere. Spørg derfor ind til dine medarbejdere, arrangér hyggelige komsammener og plej dit hold. Derudover kan du med fordel tilbyde ekstra hjælp eller ekstra goder i virksomheden. Flere steder er der psykologhjælp til rådighed, hvis en af de ansatte har det skidt, der er tilbudt alkoholrådgivning, hvis nogle af de ansatte lider af et alkoholmisbrug eller har alkoholproblemer, og der bliver givet gode gaver eller små fordele, når de hårdtarbejdende medarbejdere skal belønnes. Det er alt sammen med til at skabe en god arbejdskultur i firmaet.