Noget af det vigtigste, når du skal markedsføre din virksomhed er, at du kender din målgruppe – hvis du ikke gør det, kommer du ikke til at lykkes, og det er 100% sikkert. Vi lever i en verden, hvor vi konstant bliver fyldt til randen med nyheder og med virksomheder, der gerne vil sælge dig alle deres produkter – har de ikke mulighed for at sortere i, hvem de vil ramme, kommer de ikke til at ramme nogen, eller i hvert fald en brøkdel af, hvem de i stedet skulle have ramt.
Du kan ikke sælge alt til alle
Når du skal sælge mest muligt, skal du lave en grundig undersøgelse af, hvem der ønsker at købe hvad – og vigtigst: Hvem der virkelig kunne være interesseret i at købe dit produkt. Du sælger formentlig ikke meget kaffe til børn under 15, og ligeledes er det med stor sandsynlighed heller ikke målgruppen, hvis du skal sælge dyre massagestole. Her skal du ramme en helt anden målgruppe: Nemlig de ældre, hvis kroppe er ved at mærke livets strabadser, og som samtidig nyder – hvis ikke er afhængige – af deres morgenkaffe. Forsøger du at sælge kaffe til et barn, ryger der formentlig ikke særlig mange ordrer ind på hjemmesiden. Det er derfor, det er nødvendigt at gøre forarbejdet, inden du går i gang med at brande dig selv.
Find ud af, hvilken virksomhed du ønsker at have
For at finde sin målgruppe skal du starte med at definere, hvem I er som virksomhed, og hvad formålet med virksomheden er. Du skal med eventuelle forretningspartnere lægge en klar strategi for, hvordan I skal sælge jer selv som virksomhed, men det kan I først, når I har fundet jeres identitet. Sæt derfor god tid af til at udarbejde vision og mission for virksomhed, og opsæt delmål og mål, så I har noget at arbejde imod. Når I har gjort det, kan I dykke ned i, hvad jeres målgruppe skal være. Hvem ønsker at købe jeres produkt, hvor gamle er de, hvilket køn har de, hvor bor de, og hvad går de op i? Det er en væsentlig og nødvendig del af at brande sig selv. For hvordan målretter man sin kommunikation bedst muligt, så man rammer præcis den målgruppe, man ønsker det?
Mange redskaber til at ramme de rette
Der findes mange måder, både teknisk og sprogligt, at ramme dem, man ønsker. Selve kommunikationen kan specificeres, så man eksempelvis taler præcis det sprog til en målgruppe, der taler det samme. Det kan være måden, man laver illustrationerne på, eller det kan være selve budskabet, der modtages, der taler perfekt ind i den målgruppe, der modtager den. Til sidst findes der i dag så mange tekniske løsninger, så lægger du noget på eksempelvis Facebook, kan du specifikt gå ind og justere på, hvem der skal modtage indholdet – så du målretter det præcis til dem.